Sociální
Vzděláním k rovným příležitostem
Dotace: Vzděláváním k rovným příležitostem
Doba realizace: 2013 - 2016
Realizátor: Charita ČR
Rozpočet pro rok 2016: 918 421 Kč
03/2013/10
(IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO)
3 145 946 Kč
(CELKOVÝ PŘEDPOKLÁDANÝ ROZPOČET)
2013 - 2016
(DOBA REALIZACE)
Záměrem projektu je podpořit šance na sociální a ekonomickou inkluzi dětí a mládeže s postižením a dětí ze sociálně vyloučených komunit v municipalitě Prizren. Cílem je zlepšení podmínek a zvýšení motivace ke vzdělávání a dalšímu rozvoji dětí se speciálními potřebami a dětí z vyloučených komunit tak, aby se tyto ohrožené skupiny dětí a mládeže naučili úspěšně čelit předsudkům a diskriminaci většinové společnosti, bojovat za svá práva a měli šanci na další vzdělávání a pozdější nezávislý a úspěšný život.

Projektovými aktivitami byli podporováni i jejich rodiče v získání přehledu o jejich právech a možných cestách ke zlepšení postavení osob s postižením. Projekt podpořil klienty i terapeuty Centra rané detekce a péče zlepšením vybavení a přenosem nových metod práce s dětmi s poruchami rozvoje. Neslyšící děti a mládež mají možnost navštěvovat nové kreativní volnočasové kroužky podporující všestranný rozvoj a profesní kurz asistence při hledání zaměstnání. Dalším komponentem je poskytování dodatkového vyučování a podpory pro děti z řad národnostních menšin ohrožené předčasným ukončením školní docházky.

Během roku 2013 byly průběžně zlepšovány podmínky pro vzdělávání dětí s postižením a z těžších sociálních podmínek a tím byla zvyšována i motivace dětí k jejich dalšímu rozvoji. Bylo dovybaveno Centrum rané diagnostiky a péče – nyní je plně funkční relaxační místnost a pořízeny byly nové balanční pomůcky, velmi důležité pro rozvoj motoriky a posilování hluboko uložených svalů, které Centru zatím chyběly.  Byly zlepšeny podmínky a zvyšována motivace i všech dalších cílových skupin. Dodatečným vyučováním a podporou dětí z řad národnostních menšin bylo snižováno nebezpečí předčasného ukončení školní docházky. Neslyšící děti a mládež mají od října možnost navštěvovat nové kreativní volnočasové aktivity podporující všestranný rozvoj, byl zaveden nový profesní kurz vaření a další tři profesní kurzy byly vybaveny materiálem a chybějícími nástroji, aby se mládež mohla dostatečně připravovat na samostatný život a osvojila si dobře některou ze tří školou nabízených a certifikovaných profesí. Vesměs nejmladší a sociálně nejohroženější děti, které navštěvují školu Matky Terezy, získaly i nová kvalitní a profesionálně seřízená naslouchadla (celkem 26 dětí). Nezanedbatelnou součástí projektu je také intensivní práce s rodiči všech zmíněných cílových skupin a jejich aktivace, sdružování a pomoc při jejich zapojování do advokačních činností jak na místní tak i národní úrovni ve spolupráci s projektovým týmem a místní partnerskou organizací.

Projekt byl v roce 2015 zaměřen na tři oblasti: problematiku ASD, vzdělávání dětí z menšinových komunit a praktické vzdělávání dětí s poruchami sluchu. V rámci prvního komponentu byla organizována školení na téma práce s dětmi s autismem a s jejich rodiči. Školiteli byli odborníci z české organizace APLA, školenými pracovníci Centra, vzdělávací asistenti vybraní v rámci projektu a další odborníci. Pracovníci Centra se následně v rámci projektu věnovali dětem s ASD a jejich rodičům. Asistenti pomáhali žákům s ASD během jejich výuky v běžných třídách. V rámci druhého komponentu byla organizována doplňková výuka pro děti z komunity RAE. V rámci posledního komponentu byly zorganizovány praktické stáže pro studenty prizrenské školy pro děti se sluchovým postižením.