Vzdělávání
Podpora praktické výuky v oblasti zemědělské produkce a obchodních dovedností na středních zemědělských školách v Afghánistánu
Dotace: Podpora praktické výuky v oblasti zemědělské produkce a obchodních dovedností na středních zemědělských školách v Afghánistánu
Doba realizace: 2012-2014
Realizátor: Člověk v tísni, o.p.s.
Rozpočet pro rok 2012: 3 000 000 Kč
Rozpočet pro rok 2013: 2 950 000 Kč
Rozpočet pro rok 2014: 3 000 000 Kč
05/2016/02
(IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO)
8 950 000 Kč
(CELKOVÝ PŘEDPOKLÁDANÝ ROZPOČET)
2012 - 2014
(DOBA REALIZACE)
V roce 2013 společnost Člověk v tísni (ČvT) realizovala druhý rok tříletého projektu „Podpora praktické výuky v oblasti zemědělské produkce a obchodních dovedností na středních zemědělských školách v Afghánistánu“. V rámci širšího programu realizovaného společností ČvT, jehož součástí je i uvedený projekt, se Člověk v tísni zaměřuje na zlepšení kvality výuky na středních zemědělských školách s dlouhodobým rozvojovým cílem zaměřeným na zefektivnění zemědělské produkce a následné zvýšení potravinové bezpečnosti. ČvT navazuje na své dlouholeté zkušenosti z působení v oblasti zemědělského vzdělávání a zaměřuje se na zlepšování situace na několika úrovních.

Cílem tohoto projektu je posílení segmentu praktických prací, tj. možnosti studentů se učit v procesu zemědělské výroby, a zároveň projekt nabízí školní farmy jako doplňkový zdroj financování chodu institucí. Skrze zakládání školních farem, které poslouží k nácviku výrobních i podnikatelských dovedností, dochází k větší finanční samostatnosti institucí, které čelí dlouhodobému podfinancování ze strany zřizovatele (ministerstva školství). Dvanáct škol bylo podpořeno finančními granty na vytvoření podmínek pro výuku formou praktických prací. Tento inovativní přístup je zaváděn pomocí řady aktivit zahrnujících jak podporu fyzické infrastruktury, tak předávání know-how.

V roce 2013 pokračovala spolupráce mezi ČvT a DM TVET (Deputy Ministry of Technical and Vocational Education and Training – úsek Ministerstva školství Afghánistánu). V rámci projektu byly mimo jiné vytvořeny učební materiály pro potřeby praktických prací a následně zaváděny do praxe. V červnu a červenci 2013 pak prošli zástupci 73 nových škol úvodním školením pro vedení SZŠ. Celkově 31 vedoucích pracovníků z 30 nových SZŠ absolvovalo návazný workshop, který se konal v rámci Národního veletrhu TVET škol v říjnu 2013 v Kábulu. Tento workshop byl zaměřen zejména na poskytnutí zpětné vazby na předložené projektové žádosti (v rámci malé grantové soutěže), identifikace nejčastějších chyb při psaní projektových žádostí, sdílení příkladů dobré praxe, principy psaní reportů a sdílení zkušeností z implementace podpořených projektů.

V srpnu pak v rámci projektu došlo k vyhodnocení žádostí o malé granty, které měly poskytnout vedením škol možnost získat v návaznosti na vlastní strategický plán finanční prostředky, které povedou ke zkvalitnění výuky zemědělských odborníků na SZŠ. Projektové návrhy byly hodnoceny evaluační komisí, tvořené zástupci ČvT a GFA, a následně formálně potvrzeny schvalovací komisí, tj. vedením ČvT.

V termínu obdržela kancelář ČvT 42 projektových žádostí z nových SZŠ, 32 splnilo formální požadavky a 12 bylo evaluační komisí vybráno k financování. Dalším segmentem projektu byly aktivity zaměřené na podporu odbytu produkce zemědělských farem. Zde se nejen učitelé, ale i žáci seznámili s dalším důležitým prvkem v zemědělství – druhotným zpracováním produkce a marketingem. V roce 2013 bylo také zahájeno fungování tří pilotních školních farem, které mají školám pomoci zajistit ekonomickou soběstačnost a také podpořit možnosti praktické výuky.