Vzdělávání
Cesta k předškolnímu inkluzivnímu vzdělávání v Moldavsku
Dotace: Cesta k předškolnímu inkluzivnímu vzdělávání v Moldavsku
Doba realizace: 2010-2011
Realizátor: ADRA, o.s.
Rozpočet pro rok 2011: 3 321 751 Kč
CzDA-MD-2010-12-11240
(IDENTIFIKAČNÍ ČÍSLO)
6 623 417 Kč
(CELKOVÝ PŘEDPOKLÁDANÝ ROZPOČET)
2010 - 2011
(DOBA REALIZACE)
Dostupná data ukazují, že v Moldavsku žije více než 170.000 osob se zdravotním postižením. Stávající přístup veřejné správy je zaměřený na zdravotní aspekty zdravotního postižení a otázka sociálního začlenění byla až doposud přehlížená. Samostatným problémem je integrace postižených dětí do vzdělávacího systému a společenského života. Přetrvávající stereotyp z časů Sovětského svazu je vyloučení těchto dětí z běžné výuky v mateřských a základních školách a jejich umístění ve speciálních internátních institucích. Díky tomuto přístupu se děti špatně adaptují na společenský i osobní život, ztrácejí spojení s rodinami a většinová společnost je považuje za méněcenné. Vzniklo tak prostředí diskriminace a mentálního stigmatu.

Připojení Moldavské republiky k Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením (ze dne 30. března 2007) odstartovalo reformní proces v této oblasti, který se odráží v národní rozvojové strategii. V oblasti integrace dětí s postižením do vzdělávacího systému je klíčové zapojení dětí předškolního věku do běžných mateřských škol, kam ale mají postižené děti přístup buď velmi ztížený, nebo úplně nemožný. Vedení mateřské školy samo rozhoduje, zda postiženého přijme, či nikoliv. Mezi hlavní příčiny, které vedou k takové situaci, je nedostatečná technická vybavenost zařízení a nedostatečně proškolený personál, kterému nejsou poskytnuty ani potřebné osnovy pro takový typ vzdělávání. V současné době již proběhlo několik pokusů o vytvoření integrovaných mateřských škol, které odpovídají standardům inklusivní pedagogiky, nicméně jen v nedostatečném počtu, který se týká pouze asi 5 % postižených dětí.

Příprava dětí s postižením a se speciálními vzdělávacími potřebami na výuku v běžné základní škole je záměrem projektu, v rámci kterého budou nastavené mechanismy usnadňující přístup ke vzdělání těmto dětem. Přínosy projektu budou zejména normativní dokumenty: vnitřní manuál inkluzivní školky, vzdělávací kurikulum a standardy inkluzivního předškolního vzdělávání. Vedle obecného dopadu projektu bude v rámci projektu probíhat modelový provoz inkluzivní mateřské školky v městě Orhei, kde byl nedávno zrušený ústav pro postižené děti. Školka bude díky projektu zajišťovat transport a odbornou péči (fyzioterapie, logopedie, aj.) pro děti se speciálními potřebami. Školením vedle personálu školky projdou také rodiče dětí.

Projekt pomůže splnit mezinárodní závazky Moldavska tím, že poskytne prováděcí mechanismy inkluzivního předškolního vzdělávání a podpoří pilotní provoz inkluzivní mateřské školky.