V Kambodži pokračuje úspěšně projekt snažící se zlepšit přístup k důstojným pracovním příležitostem lidem se zdravotním postižením

Lidé se zdravotním postižením v Kambodži častěji žijí v chudobě, přičemž jedním z hlavních důvodů je nerovný přístup ke vzdělání a diskriminační náborové praktiky. Společnost Člověk v tísni zde proto od loňského roku realizuje projekt České rozvojové agentury zaměřený na udržitelný přechod osob se zdravotním postižením směrem k důstojným a vhodným pracovním příležitostem. Koncem května zde proběhlo první setkání technické pracovní skupiny, která bude pracovat na pokynech pro inkluzivní vzdělávání.


Podle odhadů tvoří lidé se zdravotním postižením v Kambodži 2 až 9,5 % celkové populace, přičemž pouze 44% dětí se zdravotním postižením zde dokončí základní školu. Tato skupina je ekonomicky znevýhodněna oproti ostatním občanům, a to zejména v přístupu k formálnímu vzdělávání nebo technickému a odbornému vzdělávání a přípravě (TVET). Jednou z překážek je také přístup k důstojným pracovním příležitostem.

Projekt nazvaný Podpora zaměstnatelnosti a vzniku nových důstojných pracovních příležitostí pro osoby se zdravotním postižením v Kambodži usiluje především o zlepšení přístupu k důstojným pracovním příležitostem pro osoby se zdravotním postižením skrze získání relevantních dovedností odpovídajících potřebám soukromého sektoru, dále pak jejich podpory pro realizaci vlastního podnikání a v neposlední řadě i inkluzivnější postupy ze strany zaměstnavatelů. Projekt je společně realizován společnostmi Člověk v tísni a Agile Development Group a je financován českou vládou prostřednictvím České rozvojové agentury. Cílem projektu je přispět ke zvýšení zaměstnatelnosti a pracovních příležitostí pro osoby se zdravotním postižením v Phnompenhu.

Projekt podpoří inkluzivní vzdělávání tím, že se zaměří na poskytování technické podpory pro rozvoj nových postupů inkluzivního vzdělávání a školení školitelů, jakož i na technickou pomoc školicím střediskům. Spolu s tím bude školicím střediskům poskytnuto také moderní a k osobám se zdravotním postižením vstřícné vybavení, aby byl školicí program pro osoby se zdravotním postižením přístupný a bezpečný. V poslední fázi projektu bude podpořen program podnikatelské inkubace a podnikání.

Realizace projektu byla zahájena koncem loňského roku a potrvá do roku 2023. Jednou z jeho klíčových aktivit je vytvoření technické pracovní skupiny (TWG), která bude pracovat na pokynech pro inkluzivní vzdělávání. Koncem května se pod vedením skupiny Agile Development Group podařilo zahájit vůbec první setkání TWG. Cílem této aktivity je provést důkladné posouzení a ideové zhodnocení osvědčených postupů v oblasti inkluzivního vzdělávání osob se zdravotním postižením v kambodžském kontextu a získat praktické poznatky o tom, jak překonat překážky inkluzivního programu TVET pro tuto příslušnou skupinu, a to za účasti příslušných zástupců vlády, institucí TVET, zástupců organizací občanské společnosti a skupin osob se zdravotním postižením.

Na prvním setkání technické pracovní skupiny byli přítomni Em Chan Makara, státní tajemník Ministerstva sociálních věcí, veteránů a rehabilitace mládeže a generální tajemník sekretariátu Rady pro zdravotně postižené, dále Ian Jones, výkonný ředitel a technický poradce Agile Development Group, a Barbora Žáčková, vedoucí rozvojového oddělení Velvyslanectví České republiky v Kambodži. Kromě nich se setkání zúčastnili také zástupci příslušných vládních institucí, institucí TVET, skupin osob se zdravotním postižením a příslušných organizací občanské společnosti.

Během úvodního projevu J. E. Em Chan Makara zdůraznil závazek kambodžské královské vlády zvýšit přístup osob se zdravotním postižením ke vzdělávání v oblasti TVET a řekl: „Kromě opatření národní politiky královská vláda povzbuzuje a podporuje zaměstnavatele, vzdělávací instituce, instituce odborného vzdělávání a přípravy, které poskytují příležitost osobám se zdravotním postižením a jejich rodinám získat vzdělání, odbornou přípravu, dovednosti a budování kapacit v oblasti komunikace prostřednictvím školení vedoucích pracovníků, budování sebedůvěry a profesní orientace.“

Při posuzování překážek inkluzivního vzdělávání v oblasti TVET pro osoby se zdravotním postižením je využíván pro tento proces přístup "Human-Centered Design", který pomáhá realizátorům projektu formulovat řešení, která zahrnují lidskou perspektivu prostřednictvím budování empatie s cílovými skupinami, vytváření řady nápadů založených na jejich skutečných zkušenostech, a v neposlední řadě uvádění řešení, která splňují potřeby lidí se zdravotním postižením.

„Když poslouchám, jakým problémům čelí lidé se sluchovým postižením, cítím se ohromeně. Když si myslíme, že náš život je těžký, představte si teď, že žijeme s postižením a nemůžeme vyjádřit své pocity," řekl zástupce Rady pro zdravotně postižené Em Chan Makara během své prezentace.

Samotný projekt se neomezuje na určité typy postižení. Podporuje všechny osoby s horním, dolním, zrakovým a sluchovým postižením a díky jejich účasti na setkání technické pracovní skupiny bylo možné identifikovat, jaké jsou nejčastější překážky, se kterými se každý z nich potýká, a dát je do základu nově navrhovaných osvědčených postupů pro program TVET pro osoby se zdravotním postižením.

Na základě podkladů získaných od technické pracovní skupiny budou TVET pracovníci dále školeni v osvědčených postupech, aby se zajistilo, že budou mít potřebné dovednosti, znalosti a porozumění a že jejich kurzy budou přístupné pro osoby se zdravotním postižením. Do budoucna budou projektové výbory pracovat na identifikaci středisek TVET, která mohou tyto nové pokyny začlenit, upravit své prostory a vybavení tak, aby mohly přijímat osoby se zdravotním postižením, a dále spolupracovat až do ukončení projektu.

Foto: PIN CambodiaAgile Development Group

Fotogalerie