Školáci v Etiopii se úspěšně učí podle moderních vyučovacích metod
Od roku 2014 byl prostřednictvím společnosti Člověk v tísni ve vybraných etiopských školách Regionu jižních národů realizován projekt České rozvojové agentury (ČRA) s názvem Moderními vyučovacími metodami ke kvalitnímu vzdělávání. Na rozdíl od pouhého memorování, které je stále základním stavebním kamenem ve většině etiopských škol, se ve vzorové škole na předměstí Halaby učí děti pomocí moderních vyučovacích metod samostatně a kriticky myslet, snaží se být kreativní a v řadě ohledů se tak příliš neliší od českých školáků.

 

V Etiopii žije přes 100 milionů lidí, kteří jsou rozděleni do zhruba 80 etnických skupin a mluví téměř 90 jazyky. Číst a psát zde umí jen něco málo přes polovinu lidí ve věku 15 až 24 let. Ve většině škol je totiž základním stavebním kamenem memorování, děti pouze opakují, co říká učitel, aniž by látce rozuměly. To se postupně začíná měnit díky projektům ČRA, realizovaným v Etiopii prostřednictvím společnosti Člověk v tísni. 

„Během své pracovní cesty v Etiopii jsem navštívila vzorovou školu na předměstí Halaby, od níž se učí ostatní školy v oblasti a která připomíná v mnohém české školy.  Pedagogové se zde snaží zapojit žáky do výuky, nutí je kriticky myslet a pracovat ve skupinkách. Tyto moderní vyučovací metody pomáhají žákům učit se samostatně. Roste jim sebevědomí, jsou kreativní, umí se vyjádřit. Nebojí se zeptat ostatních, když neznají odpověď,“ říká Tereza Hronová ze společnosti Člověk v tísni, která o této škole nedávno natočila reportáž pro pořad České televize Objektiv.

Na její reportáž se můžete podívat zde, video o moderních vyučovacích metodách můžete zhlédnout zde. 

Ve škole na předměstí Halaby nechybí ani dobře vybavená počítačová učebna z prostředků spravovaných ČRA. Mnoho etiopských dětí sice nemá doma ani zavedenou elektřinu a vlastní počítač je tak pro ně zatím nedostižný sen. Až si ale budou hledat práci, bude se jim znalost práce na PC určitě hodit. Jak zjistila Tereza Hronová, Češi inspirují etiopské školy také v zakládání volnočasových kroužků. Když skončí vyučování, mohou chlapci ve škole zůstat s kamarády a společně připravují třeba hudební program na venkovskou slavnost, dívky se zase věnují šití. 

„Česká rozvojová agentura podporuje přístup etiopských dětí ke kvalitnímu vzdělání již několik let. V tomto projektu se mimo jiné žáky stali sami učitelé a učili se, jak do své práce zavádět participativní metody výuky, či jak žáky hodnotit. Díky spolupráci s pedagogickými školami se budou těmto metodám učit také další noví učitelé,“ říká Jan Blinka, který má projekty ČRA v Etiopii na starosti a dodává, že kromě tohoto projektu podporuje ČRA také zavádění inkluzivního vzdělávání do vybraných etiopských škol. „Inkluze dětí, které jsou z různých důvodů mimo školní docházku, je jednou z priorit etiopské vlády, a my tak společně s Člověkem v tísni odstraňujeme fyzické, sociální i psychologické bariéry, které brání dětem s tělesným, ekonomickým či sociálním znevýhodněním základní školu navštěvovat,“ přibližuje Jan Blinka.

Od roku 2014 bylo prostřednictvím ČRA na různé vzdělávací projekty v Etiopii alokováno 47 mil. Kč. Kromě výše zmíněných projektů v základních školách se jedná také o projekty zvyšující kvality učňovského školství, a to konkrétně zaváděním oborů kožedělnictví a elektromechaniky na vybraných učňovských školách. Jejich cílem je vzdělat mladé lidi a dát jim tak možnost najít si kvalifikovanou práci a tím zlepšit jejich životní situaci. Více informací o projektu podpory kožedělné výroby je možné najít zde.

 

Foto: © Tereza Hronová

 

Fotogalerie