S podporou ČRA rozvíjejí učitelé na českých školách znalosti a kompetence v oblasti globálního vzdělávání

V organizaci Post Bellum se soustavně věnují oblasti vzdělávání od roku 2012, kdy spustili první ročník projektu Příběhy našich sousedů, v rámci něhož žáci druhého stupně ZŠ dokumentují příběhy pamětníků a představují je veřejnosti. Prostřednictvím těchto vzdělávacích projektů přináší do škol nové metody výuky moderních dějin a občanské výchovy. Pro žáky a studenty ve školách realizují zážitkové workshopy a lektorské programy, moderované diskuze založené na příbězích pamětníků důležitých fenoménů 20. století, vyvíjejí metodické materiály pro učitele, které jsou zdarma přístupné na jejich webech a určené k okamžitému využití ve výuce a v neposlední řadě pro pedagogy zapojené v projektu Síť škol Paměti národa od roku 2020 pořádají vzdělávací semináře. V dubnu 2022 pak spustili činnost adaptačního centra pro děti a mládež z Ukrajiny, ve kterém zajišťují každodenní výuku pod vedením ukrajinských a českých učitelů.

„Díky finanční podpoře České rozvojové agentury jsme zapojili učitele z Prahy, Brna, Karlovarska, Olomoucka, Kolínska, Jihlavska a Těšínska, pro které jsme uspořádali sérii vzdělávacích seminářů. Učitelé se setkávají v ustálených skupinách v rámci regionů, každá skupina má svůj vlastní program sestavený na míru v reakci na konkrétní potřeby pedagogů v dané lokalitě,“ říká koordinátorka projektu Eva Mikulášková z organizace Post Bellum.

Prostřednictvím rozvoje znalostí a kompetencí učitelů v oblasti globálního vzdělávání projekt přispívá k profesnímu rozvoji pedagogů, jejich prostřednictvím potom v druhé úrovni působí na žáky a studenty základních a středních škol, ve třetí úrovni nepřímo na širokou veřejnost, čímž přispívá k utváření občanské společnosti, která si je vědomá současných globálních výzev a jejich příčin, uvědomuje si rizika, která přinášejí a  je motivovaná těmto hrozbám předcházet pomocí aktivního se zapojení do veřejného života. Díky finanční podpoře České rozvojové agentury je účast na seminářích pro učitele základních a středních škol zcela zdarma.

„V Síti škol mám možnost potkávat se s lidmi, kteří se zajímají o to, jak se dějiny vyvíjejí, nejen po odborné stránce, ale i v rovině příběhů, a obohatit se nejen o nové metody, ale i o to, jak to chodí na jiných školách,“ řekla jedna z pravidelných účastnic seminářů při nedávném hloubkovém výzkumu dopadů projektu, vedeném výzkumnicí Radkou Malik.

Prostřednictvím této studie se tým z Post Bellum snažil zjistit, jak do budoucna program seminářů koncipovat tak, aby co nejlépe vyhovoval současným potřebám učitelů. Kromě zmíněné práce s pamětnickými příběhy ve výuce přináší témata spadající do oblasti výuky moderních dějin, mediální výchovy, rozvoje čtenářské gramotnosti nebo moderních technologií. Nezapomíná ani na wellbeing učitelů a jejich podporu v oblasti komunikace se žáky a rodiči. „Na každém setkání dáváme prostor pro sdílení zkušeností a diskusi. I to je důvodem, proč se učitelé seminářů účastní, jak nám potvrdil další z respondentů hloubkového šetření. Pro učitele zapojené v pražské Síti škol jsme od září přichystali nový program seminářů, na které jsme k spolupráci přizvali mj.  Michala Dubce nebo Michala Kaderku, čeká nás komentovaná vycházka za socialistickým realismem do pražské Bubenče s historikem Michalem Kurzem nebo seminář k výukové lekci postavené na příbězích kubánských pamětníků,“ dodává Eva Mikulášková.

K vytváření fungujících učitelských komunit se snaží projekt přispívat i v regionech. Od května 2023 se díky projektu Síť škol Paměti národa – společné vzdělávání a networking učitelů jednou měsíčně scházejí pedagogové v Brně, na Jihlavsku, Karlovarsku, Kolínsku, Olomoucku a Těšínsku. Díky spolupráci s organizací Gulag.cz se v rámci projektu ve všech regionech podařilo pro učitele uspořádat workshop k tématu sovětských represí a nově vzniklým výukovým materiálům využívajícím rozšířenou a virtuální realitu. Probíhají postupně v jednotlivých regionech během celého podzimu.

„Na Těšínsku jsme v reakci na přání některých učitelů do programu zařadili exkurzi do Životic, spojenou s návštěvou místního památníku a míst, kde se odehrály zdejší tragické události. Učitelé z Jihlavska se v doprovodu historika Michala Stehlíka vydali na exkurzi do Babic. Během podzimu chystáme pro učitele z Prahy, Olomoucka a Kolínska workshop s iberoamerikanistkou Evou Kubátovou věnovaný specifikům totalitního režimu na Kubě, ve kterém budeme pracovat s příběhy kubánských disidentů a lidskoprávních aktivistů zaznamenanými v archivu Paměti národa,“ doplňuje Eva Mikulášková. V Brně se pak učitelé ve workshopu s názvem Moderní technologie ve výuce aneb Jak pře(vyu)žít digitální éru pod vedením lektora Andreje Novika ponoří do světa umělé inteligence, počítačových her a rozšířené reality.

Fotoalbum