ČRA podporuje projekt začlenění globálních rozvojových témat do přípravy vysokoškolských učitelů

Projekt „Začlenění globálních rozvojových témat do pregraduální přípravy učitelů“ odpovídá na oblasti Strategie globálního rozvojového vzdělávání a osvěty veřejnosti o globálních souvislostech 2018-2030 a souvisejícího akčního plánu s pregraduální přípravou učitelů a budování partnerství. A to konkrétně mezi akademickými pracovníky, fakultními učiteli a pracovníky neziskových organizací. Výstupem projektu bude výzkumná zpráva, jejíž součástí bude popis aktuálních výzkumů a trendů v dané oblasti a jejich srovnání se zjištěnou aktuální situací v pregraduální přípravě učitelů.


Záměrem projektu je skrze shromáždění teoretické argumentace, zmapování aktuální podoby výuky budoucích učitelů v oblasti globálních rozvojových témat a podrobného rozboru příkladů dobré praxe získat podklady pro kvalitní implementaci této výuky do pregraduální přípravy učitelů. Dále se projekt zaměřuje na zvýšení odborných i metodických kompetencí v oblasti výuky globálních rozvojových témat prostřednictvím vzdělávacích akcí (workshopu, semináře a odborné konference). Skrze tyto vzdělávací akce určené vysokoškolským vyučujícím a fakultním učitelům projekt usiluje o budování takových znalostí a dovedností budoucích učitelů, které jim umožní systematicky začleňovat globální rozvojové vzdělávání do výuky.

Odborné a metodické vzdělávací akce reflektují Cíle udržitelného rozvoje a to především v jejich tematickém zaměření, stejně jako analyzované videozáznamy výuky globálního rozvojového vzdělávání. „Ve shodě s výběrem předmětů a jejich zaměřením jsme vybrali také prioritní cíle, na které se zaměříme skrze různá globální témata (např. téma klimatické změny skrze dílčí témata odpovědné spotřeby, pěstování a distribuce potravin aj.) aj. Na straně České republiky jsou v rámci Strategie ZRS ČR 2018-2030 nebo Agendy 2030 určité povinnosti, např. pomoci rozvojovým zemím, globální snižování chudoby a podpora udržitelného rozvoje. Pro jejich plnění musí mít podporu české společnosti. Tato podpora může být dlouhodobě a systematicky dosahována prostřednictvím vzdělávání žáků a studentů všech typů škol. Pro rozvoj znalostí, postojů a hodnot žáků v této oblasti je klíčové právě vzdělávání jejich učitelů,“ říká Blanka Zemanová, manažerka projektu se zkušenostmi s koordinací českých i mezinárodních projektů zaměřených na globální rozvojová témata.

Projekt podporuje rovný přístup ke kvalitnímu inkluzívnímu vzdělávání akademických pracovníků a budoucích učitelů bez rozdílu, ale i rozvoj otevřené společnosti všem skupinám obyvatelstva. Usiluje svými aktivitami i výběrem spolupracovníků a příjemců o genderovou rovnost a posilování postavení žen a dívek. Projekt podporuje mimo jiné začleňování témat udržitelného rozvoje, změny klimatu, šetrného přístupu k přírodním zdrojům, celkové ochrany životního prostředí a biodiverzity do studijních plánů a výuky budoucích učitelů. S ohledem na tato témata také pro tisk projektových materiálů využívá recyklovaný papír. Zmíněná témata se také propisují do dalších aktivit projektu, např. vzdělávacích akcí, analyzovaných videozáznamů výuky GRV apod.

Přímou cílovou skupinou výstupů projektu jsou akademičtí pracovníci, kteří připravují budoucí učitele. Ti byli vybráni díky jejich odborným znalostem, znalostem širších potřeb vysokých škol a každodennímu kontaktu s konečnými příjemci projektu – budoucími učiteli. Akademičtí pracovníci jsou vhodnou skupinou, protože jsou obeznámeni se vzdělávacími teoriemi a praxí, dokážou proto zdůvodnit implementaci globálních rozvojových témat do jednotlivých předmětů studijních programů vysokých škol a podpořit ji příslušnou teorií. Jejich vliv na začlenění problematiky GRV do jednotlivých předmětů pregraduální přípravy učitelů zajistí trvalou pozornost k tématům, která tento projekt řeší.

„Projekt se snaží připravit takové podmínky pro implementaci globálních rozvojových témat, aby v jejím důsledku došlo k rozvoji osobnosti budoucích učitelů a následně potom žáků základních a středních škol směrem k jejich občanské angažovanosti a zájmu o dění okolo sebe v lokálním, národním i globálním měřítku. Projekt tak z dlouhodobého hlediska přispívá k formování budoucích aktivních a zodpovědných občanů, kteří nejsou lhostejní k aktuálním společenským tématům a problémům,“ dodává Blanka Zemanová.

Výstupem projektu je výzkumná zpráva, která bude šířena na plánovaných vzdělávacích akcích pro akademické pracovníky a fakultní učitele a také v rámci databáze vysokoškolských učitelů, kteří do svých předmětů začleňují globální rozvojová témata. Výstupy projektu se budou šířit i v rámci vybraných národních i mezinárodních konferencí a networků a budou dostupné také na internetových stránkách Katedry preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty UK.

Fotogalerie