Navzdory tomu, že změna klimatu je jednou z nejvážnějších globálních hrozeb, není v Česku dostatečně reflektována ve vzdělávání žáků, žákyň, studentů a studentek základních a středních škol. Česká rozvojová agentura proto podpořila projekt Hra o klima, realizovaný neziskovou organizací Na mysli. Projekt je zaměřen také na globální vzdělávání pro vyučující všech stupňů škol, studenty pedagogických oborů a pro lektory a lektorky vzdělávacích a volnočasových organizací v různých částech ČR, včetně sociálně vyloučených regionů, kde tato nabídka zcela chybí.
Před dvěma lety podpořila Česká rozvojová agentura projekt Hra o klima! Na tahu před změnou klimatu, jehož záměrem bylo pozitivně motivovat a podporovat mladé lidi v osmi členských státech EU, aby se zapojovali do aktivit zaměřených na řešení změny klimatu. Nyní organizace Na mysli realizuje opět s podporou ČRA podobně zacílený projekt, jehož cílem je zvýšit povědomí o globálních výzvách u žáků, žákyň, studentů, studentek, pedagogů, pedagožek a pracovníků ve volnočasových institucích a široké veřejnosti v České republice. A to především v institucích v sociálně vyloučených lokalitách a vnitřních periferiích ČR.
Klimatická změna je nepochybně jednou z nejzávažnějších výzev současnosti, jejíž dopady pociťují obyvatelé všech zemí s různou intenzitou již nyní. Povědomí o této problematice, stejně jako o tom, jak naše každodenní volby a jednání přispívají ke klimatické krizi, v naší společnosti postupně vzrůstá, ale stále není dostatečné. „Zejména mladí lidé se v posledních letech začínají aktivně vymezovat vůči nečinnosti, zapojují se do občanského života a naléhavě upozorňují na hrozby, které pro ně dosavadní opomíjení řešení klimatické krize představuje. Náš projekt si proto klade za cíl podpořit nejen mladou generaci v tomto konání, ale motivovat i další dosud neoslovené aktéry, aby se aktivně podíleli na řešení klimatické krize a souvisejících globálních výzev. A to zejména co se týká celkového povědomí o příčinách a důsledcích klimatické krize a nutnosti požadovat a podporovat systémové změny na úrovni obcí, krajů, národních vlád a celého globálního společenství,“ přibližuje projekt Viktorie Tenzerová, ředitelka neziskové organizace Na mysli, která se problematikou globální udržitelnosti, změny klimatu a souvisejícími environmentálními aspekty dlouhodobě zabývá.
Prvním cílem projektu je realizace globálního rozvojového vzdělávání pro alespoň 300 žáků, žákyň, studentů, studentek, pedagogů, pedagožek a pracovníků ve volnočasových organizacích v rámci formálních a neformálních vzdělávacích institucí v sociálně vyloučených lokalitách a vnitřních periferiích ČR. Tento cíl zahrnuje zapojení cílové skupiny v uvedených regionech prostřednictvím vzdělávacích programů a materiálů, seminářů a letní školy zaměřujících se na globální výzvy.
„V rámci environmentální výchovy se jak na ZŠ, tak na SŠ objevuje zejména důraz na udržitelnost jako základní princip koexistence lidské společnosti a přírody. Nicméně v tematice chybí hlubší rozpracování klimatické změny jako nejvýznamnější hrozby právě pro udržitelný rozvoj. Ještě více je toto téma podceněné v ostatních průřezových tématech, jako je například výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech či výchova demokratického občana,“ říká Viktorie Tenzerová a dodává: „Závažnost dopadů klimatické krize a stále častější zpochybňování vědeckých faktů a šíření dezinformací vnímáme jako důvody, proč je třeba výuku žáků a studentů obohatit nejen o environmentální předpoklady a důsledky klimatické změny, ale také o sociální, ekonomické a politické hrozby, které jsou s ní spojeny.“
To je také důvodem, proč je tento projekt orientován i na klimatické vzdělávání žáků, žákyň, studentů, studentek, učitelek a učitelů. Další důležitý a unikátní aspekt projektu spočívá v tom, že se zaměřuje mimo jiné i na tzv. sociálně vyloučené lokality, vnitřní periferie a regiony, kde, například v porovnání s pražskými či brněnskými institucemi, takovéto výukové programy zcela chybí a kde studující nemají příležitost se s těmito tématy seznámit. Projekt je koncipován tak, aby naučil vzdělavatele využívat inovativní formy a metody učení podporující kritické myšlení, informační a mediální gramotnost, demokratické hodnoty, občanskou angažovanost a orientaci na řešení pro udržitelnou budoucnost.
Projekt chce také přiblížit téma klimatické spravedlnosti široké veřejnosti napříč Českou republikou a zaplnit mezery ve znalostech o tom, co bude obnášet dekarbonizace společnosti v souladu s klimatickými cíli EU i České republiky. Veřejnosti chce projekt nabídnout konkrétnější představu jednak o povaze a rozsahu systémových změn potřebných k mitigaci změny klimatu a jednak o možnostech aktivního zapojení do ochrany klimatu i na místní úrovni. Kromě osvěty a aktivizace jednotlivců je dílčím cílem projektu také utváření nových partnerství s vybranými subjekty, které mohou řešitelům pomoci s oslovením nových, dosud nezapojených segmentů společnosti.
Nabídka a realizace globálního rozvojového vzdělávání ve vyloučených lokalitách je postavena na metodikách a edukačních materiálech Na mysli a dalších partnerů, které vznikly v průběhu předchozích projektů a jsou již úspěšně ověřeny. Jedná se například o vzdělávací dobrodružnou Hru o klima, která zpracovává 8 dílčích témat zaměřených na environmentální a globální rozvojové vzdělávání: Voda, Doprava, Energetika, Epidemie, Zemědělství, Globální jih a vzdělávání, Fairtrade a Přírodní katastrofy, dále Udržitelné pexeso, metodiku k problematice Fast Fashion, novinářské cesty po stopách dopadů klimatické změny v Keni a další.
Foto: Na mysli