Čeští pedagogové pomáhají s podporou ČRA na univerzitách v osmi zemích
Jedním z klíčových aspektů rozvojové spolupráce je bezesporu zlepšení systému vzdělávání v rozvojových zemích. K tomuto účelu zřídila Česka rozvojová agentura program Vysílání učitelů, jehož cílem je zvýšit úroveň a odbornost vysokoškolské výuky prostřednictvím zapojení pedagogů českých vysokých škol. V roce 2017 se s podporou ČRA v rámci tohoto programu realizovalo 11 projektů v celkem 8 zemích, včetně Etiopie, Kambodži, Gruzie nebo Ukrajiny.

Právě na Ukrajině se v rámci podpory obnovy a demokratické transformace této země ČRA svými aktivitami už od roku 2014 systematicky soustředí na sektor školství. Ukrajinské školství se totiž stále potýká s řadou systémových problémů souvisejících s neúčinnými reformami zaváděnými po rozpadu SSSR a přetrvávajícími pozůstatky centralizovaného sovětského systému. „Pomáháme rekonstruovat školní budovu Donbaské národní akademie civilního inženýrství a architektury v Kramatorsku nebo školské koleje Horlivského institutu zahraničních jazyků v Bachmutu. Evakuované Národní univerzitě Tarase Ševčenka ve Starobilsku jsme pak dodali potřebné IT vybavení. V dalších letech plánujeme pokračovat v podpoře internacionalizace ukrajinských vysokých škol a modernizování univerzitních studijních programů,“ přibližuje referentka ČRA Kateřina Šimová aktivity v rámci realizace programu pomoci pro Ukrajinu.

Spolupráci s ukrajinskými vysokými školami rozvíjela ČRA v rámci tohoto programu v roce 2017 s Asociací pro mezinárodní otázky, Masarykovou univerzitou, Univerzitou Palackého v Olomouci či Západočeskou univerzitou v Plzni. Ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou v Praze pak bude v letošním roce pokračovat projekt na dvou vybraných univerzitách v ukrajinském městě Sumy. Jeho hlavním cílem je zvýšení kvality výuky dle evropských standardů, a to jak nastavením řízení kvality s důrazem na pilotní aplikaci vybraných metodických nástrojů, tak i zlepšením vědecko-výzkumných kapacit a funkčnosti studentské samosprávy.

Filmový festival v Afghánistánu či seismické stanice v Etiopii


Tematický záběr projektů v rámci programu Vysílání učitelů je velmi široký. Experti ze zmíněné České zemědělské univerzity budou například v letošním roce pokračovat v projektech v Bosně a Hercegovině a také v Afghánistánu. V Bosně je projekt orientován na budování kapacit v oblasti chovu a řízeného šlechtění zvířat na Univerzitě v Banja Luce (Agronomické fakultě). Cílem projektu je zavedení nového studijního programu se zaměřením na chov zvířat, vybudování systému praktické výuky či širší mezinárodní spolupráce s dalšími univerzitami z EU. Projekt probíhající na afghánské Univerzitě Bamyan cílí na posílení kvality hlavních oblastí činnosti vzdělávacího systému – výzkumné, pedagogické a také mezinárodní. V té jsou aktivity projektu zaměřeny na uspořádání workshopu o možnostech studia v zahraničí, analýzu současného stavu a priorit mezinárodních vztahů a také uspořádání mezinárodního filmového festivalu dokumentárních filmů.

Hlavní podnět k formulování projektu realizovanému odborníky z Akademie věd ČR dalo v lednu roku 2016 zemětřesení o síle 4,4 stupně Richterovy škály, které postihlo město Awassa v Etiopii. Přestože šlo o slabé zemětřesení, způsobilo znatelné poškození většiny budov ve městě a přilehlém okolí. V té době byla v okolí Awassy instalována pouze jedna seismická stanice. Hlavním cílem projektu ČRA proto bylo zvýšení kvality výuky aplikované geologie na univerzitě v Arba Minch. S pomocí expertů a učitelů z Akademie věd ČR (Ústav struktury a mechaniky hornin) proběhla série intenzivních kurzů, cvičení a terénních exkurzí.

„Podpořena byla také výuka inženýrské geologie, aplikované geofyziky a nad rámec původního záměru probíhaly kurzy GIS a optické mikroskopie. Studentům byla poskytnuta geoelektrická aparatura a v lomu u Arba Minch společně etiopští a čeští experti nainstalovali dilatometr TM-71. V loňském roce pak proběhla instalace a spuštění tří nových seismických stanic sloužících k výukovým účelům. Projekt vedl k rozšíření spektra výuky geovědních oborů na univerzitě v Arba Minch, a to především o disciplíny mající vztah k ohrožení obyvatelstva přírodními katastrofami,“ přibližuje Jan Blinka z ČRA, který má projekty v Etiopii na starosti.

V loňském roce experti a pedagogové z českých vysokých škol pomohli také v Gruzii, kde nadále pokračuje podpora lesnického vzdělávání na Zemědělské univerzitě, na Státní univerzitě Akaki Tsereteli pak došlo ke zvýšení kapacit akademických a vedoucích pracovníků.

V Kambodži cílí projekty ČRA především k tamní Royal University of Agriculture. „Již řadu let probíhá úspěšná spolupráce této vysoké školy s Českou zemědělskou univerzitou v Praze. V roce 2017 se v Kambodži začala angažovat rovněž brněnská Mendelova univerzita, jejíž odborníci a pedagogové budou s kambodžskými kolegy spolupracovat zejména v oblasti lesnictví. Předávání zkušeností českých univerzitních pracovišť partnerům v rozvojových zemích pomáhá zvyšovat kvalitu a odbornou úroveň tamního vysokého školství a přispívá rovněž k lepší pozici absolventů místních univerzit na pracovním trhu,“ říká Martin Náprstek, vedoucí oddělení vztahů s partnery ČRA.

V rámci úspěšného programu Vysílání učitelů podpořila Česká rozvojová agentura mimo jiné také projekty Modernizace a zvýšení kvality výuky a výzkumu na Státní agrární univerzitě Moldavska či Zvyšování kvality a relevance vzdělávání na Mongolian University of Science and Technology.

Další projekty realizované v rámci programu Vysílání učitelů najdete zde.