I když patří obyvatelé Bosny a Hercegoviny mezi nejstřídmější konzumenty alkoholu na Balkánském poloostrově, spotřeba piva zde nadále roste. Roste bohužel i jeho dovoz, který pokrývá až 70 % celkové spotřeby země. Zástupci české společnosti TechOrg jsou přesvědčeni, že produkce piva v Bosně jako kvalitního regionálního produktu bude udržitelným modelem, který nejen zatraktivní daný region pro turisty, ale hlavně vytvoří nová pracovní místa a zvedne jeho ekonomickou úroveň. S podporou Programu B2B se proto pustili do podnikatelského plánu, který by měl vyústit v realizaci minipivovaru. O konečném výběru lokálního piva rozhodnou místní, kteří si budou pivo i sami vařit.
Přestože byla v Bosně a Hercegovině i díky rakouské správě v 19. století založena řada pivovarů, jejich podíl na trhu trvale klesá. Mezi nejznámější výrobce patří Sarajevska pivara, který patřil na přelomu 19. a 20. století s roční výrobou 45 000 hektolitrů k největším v monarchii a v období po první světové válce úspěšně expandoval i do Chorvatska, Srbska a Makedonie. Během minulého století však postupně začal dovoz převažovat nad vývozem a např. v roce 2017 dovoz převýšil vývoz všech bosenských pivovarů více než čtyřicetinásobně. Přitom Bosna je země s vyspělou tradicí pohostinství, včetně produkce a konzumace piva. Svědčí o tom i průzkum Světové zdravotnické organizace, podle něhož jsou sice obyvatelé Bosny a Hercegoviny nejstřídmějšími konzumenty alkoholu na Balkánském poloostrově, přesto zde ale na základě údajů z roku 2016 činila spotřeba piva cca. 58,5 l na hlavu, což je zhruba stejná konzumace jako v Maďarsku či Velké Británii. A sluší se dodat, že zhruba třetinová oproti České republice, která má spotřebu na hlavu tradičně nejvyšší na světě.
„V Bosně je v současnosti sice pět velkých průmyslových pivovarů, nicméně země je stále závislá na dovozu piva ze zahraničí. Podle dat hospodářské komory BaH bylo v roce 2017 do země dovezeno cca. 138 milionů litrů piva v celkové hodnotě cca. 50 milionů EUR. Největší množství piva bylo přitom dovezeno ze zemí bývalé Jugoslávie (Chorvatsko, Srbsko, Slovinsko, Černá Hora). Množství dovezeného piva tak představuje zhruba 70 % celkové spotřeby země, přičemž v ostatních evropských zemích je standardem dovoz ve výši 10 – 20 % celkové spotřeby,“ říká Ondřej Hlaváček, majitel a hlavní inženýr společnosti TechOrg.
Je tedy zřejmé, že v Bosně a Hercegovině je značný „pivní potenciál“. Na jeho rozvoj rovněž poukazují současné trendy produkce piva v minipivovarech v sousedním Chorvatsku a Srbsku. Právě v Srbsku vytvořila česká společnost RONELI SE v loňském roce taktéž s podporou dotačního Programu B2B Podnikatelský plán pivovaru o kapacitě 3 000 hl ročně. S minipivovary vyrobenými a dodanými českými společnostmi je dnes možné se setkat po celém světě a vypadá to, že ani milovníci zlatavého moku z Bosny nepřijdou zkrátka. Tomu nahrává i současný boom minipivovarů, který neprobíhá jen u nás (před deseti lety jich u nás bylo 40, dnes 409), ale celosvětově.
Jak posílit budování správné „pivní kultury“
„Jezdíme do Gradačacu, Ljubuški, Bileči a Tomislavgradu. Každá lokalita má svá specifika, snažili jsme se diverzifikovat i podle entit BiH a oslovit místa mimo hlavní proud. Je zbytečné aktivovat místní komunitu v Mostaru či Sarajevu. Podařilo se nám navázat dobré kontakty s místní samosprávou i zástupci občanské společnosti. Současně jsme v kontaktu se ZÚ Sarajevo, kde považujeme odezvu na naše pojetí za velice příznivou,“ říká koordinátor projektu Vít Rejšek, podle něhož není hlavním cílem projektu dodávka konkrétní technologie či vybavení, ale především hledání správného nastavení pro dané místo a komunitu. Předpokladem tak je, že si místní sami uspořádají výběr konečné podoby produkce lokálního piva a sami si jej budou vařit. Podle Víta Rejška tím bude jistým způsobem posílena aktivita místní komunity, snížena závislost na importu, sníží se ekologická zátěž a současně bude posíleno budování správné „pivní kultury“, neboť průmyslově vyráběné a distribuované pivo je dnes již především o alkoholu.
„V rámci podnikatelského plánu společnosti TechOrg dojde jak k analýze podnikatelského a segmentového trhu v lokalitě, tak i k analýzám právního prostředí pro realizaci minipivovaru a potenciálu dodavatelsko-odběratelských vztahů. Zástupci společnosti dále vyhodnotí možnosti pro výstavbu minipivovaru s předpokládanou produkcí 1000 – 2000 hl/ročně a připraví návrh technologického řešení a doporučení pro technologii a recepturu produkce piva. Nedílnou součástí bude i analýza a jednání s potenciálními partnery z Bosny a Hercegoviny pro uzavření obchodních vztahů,“ přibližuje aktivity české firmy Ludmila Leškovská, která má Program B2B v České rozvojové agentuře na starosti.
V návaznosti na podnikatelský plán a identifikaci vhodného partnera by pak mělo dojít v Bosně k výstavbě minipivovaru. Realizace projektu bude zahrnovat architektonické, projekční a stavební práce v prostorách předpokládaného pivovaru, kompletní dodávku české technologie pro produkci piva, přenos know-how v oblasti správné receptury a postupů pro výrobu piva a nastavení udržitelného dodavatelsko-odběratelského systému v rámci místní komunity. Realizací podnikatelského záměru dojde také k tvorbě nových pracovních míst, což je v této zemi, kde nezaměstnanost přesahuje 20 % a u mladých lidí podle údajů Světové banky dosahuje až 50 %, více než důležité. Projekt minipivovaru by měl také přispět k rozvoji místní komunity, protože v zemi je stále nízká míra podílu malých a středních podniků na budování ekonomiky a vysoká závislost na importu a s ním spojených negativních dopadů.
„Projekt bude zároveň zohledňovat principy šetrnosti k životnímu prostředí, genderové neutrality a zejména bude klást důraz na zapojení místní komunity do procesu rozhodování, financování a vlastnictví projektu. Cílovými skupinami pak budou obyvatelé a návštěvníci vybraného regionu Bosny a Hercegoviny, v němž proběhne realizace minipivovaru,“ dodává Ondřej Hlaváček, který má zkušenosti z projektů minipivovarů např. v Madridu, Duisburgu, Nottinghamu či Varšavy. Milovníci piva z Bosny se s ním budou moci setkat letos na festivalu minipivovarů v Mostaru, kde bude propagovat technologii pro výrobu piva i samotné české pivo. Konkrétně půjde o Bubenečský ležák 11°, který byl v minulém roce vyhlášen za nejlepší pivo vyráběné v Praze.