Češi pomáhají kambodžským farmářům produkovat nejlepší pepř na světě
Díky optimálním geografickým podmínkám pro kultivaci je Kampotský pepř z Kambodži jediným pepřem na světě s chráněným zeměpisným označením PGI, které mu dává status nejlepšího pepře a milují ho šéfkuchaři z celého světa včetně těch michelinských. V rámci značky .pepper..field bude česká společnost Cambodian s.r.o. s podporou Programu B2B České rozvojové agentury vykupovat Kampotský pepř přímo od nejmenších kambodžských farmářů za férové ceny a bez prostředníků. Ve spolupráci s kambodžským partnerem jim navíc otevře trhy EU až po nalezení koncových zákazníků, postará se o nutné technologie pro třídění, sušení a vakuaci a zajistí jim tak stabilní zdroj příjmů.
Podobně jako Champagne ve Francii je Kampotský pepř jako jediný na světě chráněn geografickou indikací a dá se o něm tedy mluvit jako o šampaňském mezi pepři. Celosvětově se již dokonce objevilo několik plagiátů. Pravý Kampotský pepř musí být vždy doprovázen čtyřmi povinnými certifikáty, které určují jeho kvalitu, jedinečnost a původ. Na obalu také nesmí chybět LOT NUMBER, které zákazníka dovede až ke konkrétním farmářům. Ti ho pěstují už přes 700 let v provincii Kampot v jižní Kambodži v tropickém podnebí mezi mořem a pohořím, které spolu s těžkou půdou, bohatou na minerály, představuje ideální pěstitelskou oblast. Pěstuje se tradičními kultivačními metodami čistě ručně a na místo umělých hnojiv farmáři půdu hnojí netopýřím a kravím trusem. Plantáže obvykle simulují prostředí džungle, kde pepřovník v prvopočátcích rostl a palmové listí mu vytvářelo stín. Z jedné rostliny je běžně možné sklízet až dvacet let.
I když plantáží v posledních letech přibývá, poptávka po pepři stále převyšuje nabídku. Na rozdíl od indického pepře má svou vlastní speciální chuť. Kombinace ostrosti a sladkosti s nádechem máty dělá z Kampotského pepře zvláštnost, po které prahnou ti nejlepší šéfkuchaři. Velkou raritou a vlajkovou lodí Kambodži je pepř červený, který dokáže plně dozrát pouze na pár místech na světě, kde jsou optimální podmínky pro pěstování. Obsahuje spoustu fruktózy a na rozdíl od nezralého černého pepře se používá i na dezerty. Jeho loupáním pak vzniká pravý bílý pepř, který je také velmi vzácný. Vláda Rudých Khmérů a následná občanská válka ale tuto tradici zničily a k pěstování se farmáři vrátili až v novém tisíciletí. K renesanci v pěstování Kampotského pepře v Kambodži pak přispělo jeho zařazení na evropský seznam produktů s chráněným zeměpisným označením, díky němuž sdílí příčku jedinečnosti třeba s cheddarem nebo šampaňským. „Certifikace EU pro naše farmáře znamená větší jistotu. Navíc to stabilizuje trh s pepřem a pomůže to zachovat jeho kvalitu,“ uvedl v loňském roce v pořadu Horizont ČT24 ředitel asociace na podporu kampotského pepře Ngoun Lay.
Férové podmínky a spolehliví kambodžští partneři
Díky mezinárodním organizacím a kambodžské Kampot Pepper Promotion Association se stala kultivace pro farmáře efektivnější, avšak logistické cesty za hranice jsou zpřístupněny pouze největším farmám na trhu, které mají potřebné know-how a technologie. „Zbytek středních a malých farem je odkázán na odbyt buď v rámci země či Vietnamu za nevyhovující ceny, a proto se většina farmářů ocitla ve složité situaci. Cílem našeho projektu je podpora malých a drobných farmářů bez jakékoliv technologické či procesní pomoci od velkých farem či třetích stran. Budeme jim pomáhat za fair trade podmínek zpracovat a exportovat Kampotský pepř z Kambodži do zemí EU a zajistit jim tak stabilní zdroj příjmů,“ vysvětluje David Pavel ze společnosti Cambodian s.r.o..
Česká značka .pepper..field dokázala díky vlastnímu financování již v průběhu roku 2018 pomoci otevřít trh EU a nastavit veškeré náležitosti, včetně férových cen, výkupu, logistiky, exportu, českého designu a marketingu až do finální fáze nalezení koncového zákazníka. Pro trvale udržitelný rozvoj projektu je však nutné technologické zajištění, díky kterému by projekt byl soběstačný, zajistil by podporu malých farem a nebyl by jakkoliv technologicky ani procesně závislý na spolupráci s dalšími stranami nebo velkými farmami. „Partnerem projektu na kambodžské straně je naše dceřiná společnost EU Land and Pepper Investment Co., Ltd., díky níž můžeme napřímo vykupovat pepř za fair-trade ceny přímo od malých farmářů a dále ho zpracovávat a připravovat k finálnímu prodeji a tím malým farmářům zajistit konkurenceschopnost vůči velkým farmám a schopnost prosadit se na trzích EU,“ přibližuje David Pavel. Dalším kambodžským partnerem je Kung Hun Thearith, který má dlouholeté zkušenosti v oboru a má za sebou zahraniční obchodní zkušenost z několikaletého pobytu v Austrálii.
Cílem .pepper..field je také dostat tento nejlepší pepř na světě i na český trh v unikátním českém designu a balení, a podpořit tak malé lokální firmy a živnostníky. Týká se to technologického zajištění projektu v podobě českých strojů pro třídění, sušení i vakuaci Kampotského pepře, mlýnků a krabiček z českého dřeva a také skleněných designových zkumavek na plnění pepře. Vše tedy nasvědčuje tomu, že z projektu .pepper..field, podpořeném Českou rozvojovou agenturou, budou profitovat nejen drobní farmáři v Kambodži, ale i gurmáni ze zemí Evropské unie včetně Česka. „Pokud tak jednoduchou a prostou věcí dokážeme zlepšit úroveň gastronomie nejen v Čechách a zároveň tím zajistit férové podmínky pro život farmářů na druhém konci světa, pak je to ta nejlepší věc, co se nám mohla podařit,“ uzavírá Klára Dohnalová ze společnosti Cambodian s.r.o.